Новини Събития

Защо конските каляски изчезват от улиците на Брюксел?

   
Защо конските каляски изчезват от улиците на Брюксел?

След като години наред активисти за правата на животните настояват за край на използването на конските каруци в Брюксел, белгийската столица предприе голяма крачка и замени тези превозни средства с електрически аналози.
"Много съм горд, че сме една от първите столици в света, в които този тип транспорт премина изцяло от конска тяга към електричество“, коментира пред Fast Company един от операторите на колесници в града Тибо Дантин.

Дантин е основният оператор на конски каляски в града. Сътрудничейки с местните власти, той помага за проектирането на нов тип превозно средство, вдъхновена от Робърт Андерсън, който произвежда една от първите електрически карети през 1832 г.

Преди това Дантин имал пет коня в експлоатация, а сега разполага с две електрически каляски, които се движат по улиците на Брюксел, а третата е поръчана и ще влезе в експлоатация през 2025 г. Зареждането на новите превозни средства е като на електромобил и отнема около една нощ.  

Собственикът обаче отказва да коментира цената им. Той настоява, че промяната не се дължи на собствените му опасения за хуманното отношение към животните, а по-скоро на обществените нагласи относно използването на животински труд.

„Бях много горд, че имам здрави и щастливи коне. Но виждате, че в днешно време хората не гледат с добро око на използването на работни животни“, казва Дантин. 

Електрическите карети има свои собствени предимства, включително факта, че могат да изминат до 120 километра с едно зареждане, което позволява на туристите да разгледат много от забележителностите в Брюксел. Дизайнът на каляските е съобразен със старата архитектура на града. 

"Всъщност електрическите карети са били най-ранният предшественик на съвременните автомобили", напомня Тибо Дантин. 

По думите му, реакциите на туристите са положителни.   

Има ли и други градове, които се отказват от конската тяга?

Други градове в Европа, включително Прага и Барселона, също забраниха конските карети, но в Съединените щати усилията в тази посока не са толкова активни. Чикаго и Солт Лейк Сити успяха ефективно да спрат използването на конски впрягове, докато в Далас има законопроект, който все още не е разгледан. Нито един от тези градове обаче не е постигнал значителен напредък в преминаването към електрически алтернативи. 

В Ню Йорк бившият кмет Бил де Блазио обеща да забрани практиката „още в първия си ден на работа“, но това така и не се случи, въпреки разпространеното в социалните мрежи видео от 2022 г. на кон, който колабира в центъра на Манхатън. Оттогава законодателството е в застой.

Междувременно във Филаделфия FREe-Carriages на Джанет Уайт управлява едно подобно електрическо превозно средство. Градът никога не е забранявал каретите, теглени от коне, въпреки че единственият му доставчик, 76 Carriage Co., спря дейността си през 2023 г. Уайт казва, че планира да разположи флотилия от алтернативи без коне през следващите няколко години.

"Още в първата година забелязахме, че хората наистина харесват това. Има много повече търсене, отколкото предлагане“, казва Уайт. 

В Чарлстън Кайл Кели управлява eCarriage Motor Co., въпреки че градът все още не е удовлетворил молбата му за издаване на разрешителни. Все пак той се надява, че може да бъде „Хенри Форд на тази индустрия“, отбелязвайки, че други градове като Ню Орлиънс са изразили интерес да пуснат електрически карети като неговата.