Заведения Новини

Нова мода в Дубай - хранене в клубове и при непознати

   
Нова мода в Дубай - хранене в клубове и при непознати

Дубай има толкова много ресторанти, че ако човек се храни в различно заведение всеки ден, ще са му необходими близо 50 години, за да ги посети всичките. Разглезени от огромния избор с кухня от целия свят, е цяло чудо, че местните жители се хранят у дома.
Хората обаче плащат пари, за да правят точно това. Не в собствения си дом обаче – клиенти плащат по над 80 долара, за да консумират храна, сготвена от напълно непознати в т. нар. “клубове за вечеря.”

Клубовете за вечеря са хранения с предварително изготвено меню, организирани от професионални готвачи или от аматьори. Гостите често разбират какво е менюто или мястото на вечерята след като направят своята резервация. Те са насърчавани да идват сами, или само с един приятел, което предоставя възможност за общуване между гостите, а посетителите могат да си носят собствени напитки.

Този феномен не е нов и не се случва само в Дубай, но достигна нови висоти в града през последната година, като ъндърграунд сцената за храна се пълни постоянно с нови изживявания.

“Исках да събера хора под един покрив, на една маса, да ги накарам да говорят без граници, докато просто споделят хубаво ястие и разговор”, казва палестинският професионален готвач Ахмад Халава, който създава своя клуб за вечеря през 2019 г., приемайки гости през уикендите, докато в същото време работи на пълен работен ден в сферата на маркетинга.

Отначало идвали само приятели и роднини. След като обаче се разчува за вкусните ястия на Халава, в дома му започват да идват и непознати, казва той.

Хората обикновено го намират чрез отзиви от познати или в Instagram, а неговите събития се разпродават в рамките на два дни. Той напуска работата си през 2021 г. и в момента приема до 30 гости по два пъти в седмицата в задния си двор, който е оборудван с елегантна банкетна маса, цветни аранжировки и приказно осветление.

Тези непознати посетители плащат по над 100 долара на човек, за да участват в неговите креативни менюта.

Храната е от ключово значение за всяко подобно събиране, но Халава подозира, че социалният аспект на клубовете за вечеря засилва привлекателността им в Дубай, където около 90% от населението са чужденци.

“Повечето хора са далече от дома и семействата си, затова исках да създам това усещане за общност, което е малко изкривено в Дубай,” казва той, допълвайки, че ястията му се сервират в семеен стил на обща маса, а не на всеки поотделно, както в ресторант.

Креативно готвене

Нарастващата популярност на клубовете за вечеря в Дубай се дължи поне отчасти на успехите, които някои от тях постигат. Ресторантът Hawkerboi се извървява пътя от разпродадени събития на клуб за вечеря до отварянето на физически ресторант в града през миналата година.

Страстта на Неха Мишра, която е самоук готвач, към рамена ѝ създава множество почитатели, вследствие на което нейният клуб за вечеря се превръща в ресторант Kinoya през 2021 г. Той се нарежда на 11-о място сред 50-те Най-добри ресторанти в Близкия изток и Северна Африка, а наскоро отвори и второ заведение в Лондон.

Успехите на хора като Мишра вдъхновяват и други да опитат. Драган Суса майстор-готвач в Emirates Flight Catering, започва да организира клубове за вечеря през 2021 г. И докато на работното си място той прекарва повече време в офис, отколкото в кухня, неговият клуб за вечеря му дава свобода да проявява своята креативност.

Осемстепенното меню на Суса, чиято цена започва от 110 долара на човек, включва ястия от неговото детство в Хърватия, Сърбия и Гърция и споделя неговата лична история, смесвайки балканско и гръцко влияние с наличните в Дубай сезонни съставки.

Подобно на Халава, той смята, че търсенето на общност е един от големите двигатели зад търсене на подобен вид изживявания.

Клубовете за вечеря развиват дейност в сивата зона. Те не се ресторанти, така че нямат нужда от хранителни лицензи, което улеснява създаването им и също така означава, че те не са регулирани от традиционните органи по хигиена и безопасност.

В опит да стандартизира сектора и да се сдобие с парче от клубния пай, предприемачът Кевин Ваз съосновава Splidu, приложение, което свързва клиентите с уникални хранителни ъндърграунд изживявания в Обединените арабски емирства. Приложението улеснява процеса по резервация, плащане и правната документация, позволявайки на готвачите да се фокусират върху креативността, а не върху логистиката.

Ваз твърди, че Splidu е сред първите, които се фокусира ексклузивно върху ъндърграунд трапезариите. Той се надява да създаде отделна категория в индустрията за храни и напитки за сектора, подобно на това как се развиха услугите за доставки.

По данни на Splidu, над 4 000 клиенти са резервирали изживявания през платформата през 2024 г., като всеки месец се предлагат средно по 41 събития.

“Това е сърцето и душата на кулинарната сфера”, казва той, допълвайки, че 88% т хората, които са ползвали услугата за първи път, след това резервират отново.

Суса, който използва Splidu, за да рекламира своите събития, казва, че клубовете за вечеря са страхотен начин да изпробва идеите си.