Турагенции

Представителствата на чуждите туроператори няма да влизат в новия гаранционен фонд

   

Българските клиенти ще бъдат защитени от новия гаранционен фонд при пътувания с туроператор
  Архив

За представителствата на големите европейски туроператори у нас няма основателна причина да влизат в новия гаранционен фонд, който трябва да защитава българските потребителите при фалит на туристическа компания. Това е записано в проекта на промените в Закона за туризма, които са пуснати за обществено обсъждане от Министерството на туризма. В проектозакона се въвежда нов правен субект – туроператор Б, който не работи с крайни клиенти. Той предлага и продава набор от туристически услуги или туристически пакети само на други търговци-туроператори или туристически организатори, с оглед включването им в техни туристически пакети, предлагани, продавани и осъществявани от страна на последните на и към пътуващи - крайни потребители, пише в проекта. Тези туроператори продават услуги на други компании и затова няма да са длъжни да правят вноски към новия гаранционен фонд. Такива са например около 10 туроператора у нас, които са представителства на големите европейски концерни.

„Ние не можем да участваме в гаранционния фонд, защото не продаваме почивки и пакети на крайни клиенти. Създаването на новия фонд има за цел да защитава българите, когато пътуват с туроператор в страната или в чужбина“, заяви пред TravelNews Иван Грошев, председател на Асоциацията на инкаминг агенциите (AIA), която обединява точно тези туроператори. Реално те представят у нас германските концерни DER Touristik, Schauland reisen, Alltours, британския Jet2Holidays и регистрираната във Великобритания – Balkan Holidays UK. Самият Грошев е управител на МТС България, която компания представлява британския туроператор Jet2Holidays.

„Големите европейски туроператори си плащат вноските в гаранционен фонд или застраховки в техните страни и съответно с тях гарантират изпращането на туристите в чужбина, включително и в България. Те изцяло носят отговорност за клиентите си“, коментира Грошев. Според него представителствата им у нас посрещат туристите, за което получават комисионни. Те се занимават с настаняването на гостите, трансферите и екскурзиите, но цялата отговорност се носи от чуждите концерни. „Реално при проблеми, клиентите се обръщат за претенции и обезщетения към туроператора в тяхната страна, който ги е изпратил на почивка в България“, обясни Иван Грошев.

Същото очерта и Венцислав Танчев, управител на "Сън турс", който представлява германския туроператор Alltours. По думите му дори и при фалит на някой чужд туроператор, българската държава и гаранционният фонд у нас не носят отговорност, подчерта той. „Ние не работим с крайни клиенти, нито пък с български потребители. Защо трябва да внасяме пари във фонд, който не се отнася за нас и който няма да ползваме дори и при щети?“, попита Танчев. Новият гаранционен фонд трябва да защитава българските клиенти на българските туроператори, които водят туристи в чужбина, допълни той.

Ситуацията предизвика недоволството на обикновените български туроператори, които са организатори на туристически пакети и ги продават на крайни клиенти. В проектозакона се предвижда те да правят годишни вноски към фонда, като предстои да се определи какъв процент от годишния им оборот да са те. Предложените от Министерството на туризма промени в Закона за туризма отварят широко вратата за сивия сектор, създават възможност за въвеждане в заблуждение на потребителите, изкривяват пазара и поставят в неравностойно положение туроператорите, които са организатори на туристически пътувания. Това е становището на три от организациите в бранша - Обединение "Бъдеще за туризма" (ОБТ), Българска асоциация на туристическите агенции (БАТА) и Сдружение "Туризъм".

Мирослав Иванов