Премахването на безплатното похапване на борда е новата стъпка към постигане на целта за намаляване на разходите на авиокомпаниите. От 2025 г. Air France, дъщерно дружество на Air France-KLM Group, ще изпробва нова система за закупуване на храна и напитки при полети на къси и средни разстояния, пише Euronews. Понастоящем авиокомпанията предлага предимство пред нискотарифни превозвачи като Ryanair и easyJet, като осигурява безплатна напитка и сандвич, закуска или сладкиш на повечето от полетите си в икономична класа – в зависимост от продължителността им.
По кои маршрути на Air France ще бъде спряна безплатната храна?
Към момента пътниците на Air France могат да закупят храна по меню при резервация или до 24 часа преди заминаване. В бъдеще те може да имат възможност да купуват директно от седалките си на борда. Първоначално незадължителната платена система за хранене ще бъде въведена по маршрутите на Air France от Париж-Шарл дьо Гол до Хелзинки и Лисабон. Предстои да се разбере дали икономиите ще се отразят на по-ниски цени на билетите или ще бъдат въведени и по други маршрути.
Не всичко обаче е загубено: на пътниците ще продължи да се предлага вода или топла напитка с малка сладка в допълнение. Клиентите, пътуващи в бизнес класа няма да бъдат засегнати и ще получават безплатна храна, както и топли и студени напитки и избор от алкохолни такива.
Безплатната храна постепенно отпадна при повечето полети на къси и средни разстояния, откакто нискотарифни авиокомпании като Ryanair въведоха модела на плащане на борда през 90-те години на миналия век. През последните години световни авиокомпании с пълно обслужване като British Airways и Lufthansa възприеха тази система за по-кратките полети.
Неотдавна стана ясно, че и нидерландският превозвач KLM обмисля да премахне безплатния кетъринг за пътниците в икономичната класа. Заплащането на такса ще позволи на авиокомпанията да разшири предлагането на храна на борда, заяви говорител пред авиосписанието Luchtvaartnieuws.
Отпадането на безплатния кетъринг по време на полет може да има и положителна страна: намаляване на хранителните отпадъци. През 2023 г. IATA е установила, че годишно от кетъринга по време на полет се генерират 1,14 милиона тона хранителни отпадъци. Това ще помогне и да се премахне етапът на изкушение за желаещите да опитат новата вайръл тенденция, при която пътниците се отказват от развлечения, храна и напитки в стремежа си да изживеят по-осъзнат полет.