Големите световни авиокомпании намаляват полетите и в някои случаи се оттеглят напълно от Китай, тъй като по-дългите маршрути до Азия след затварянето на руското въздушно пространство повишиха оперативните разходи, докато търсенето е ниско, предаде CNBC.
Virgin Atlantic и Scandinavian Airlines например напълно се изтеглят от Китай, показват уебсайтовете на компаниите. Virgin Atlantic прекрати всички полети до Хонконг и затвори офис там през 2022 г., слагайки край на 30-годишното присъствие на авиокомпанията в азиатския финансов център.
Доклад от сайта за туристически новини Skift показва, че седем големи авиокомпании са се оттеглили от страната през последните четири месеца.
Джон Грант, главен анализатор в компанията за авиационно разузнаване OAG, каза, че ситуацията „ще стане по-ясно изразена, преди да се подобри“.
British Airlines постоянно намалява самолетите, с които лети до Китай, каза Грант. Маршрутите, по които летяха Boeing 747, бяха заменени от B777 и в крайна сметка дори по-малки B787, каза той. Това е друг начин за намаляване на капацитета, но той „запазва точката“ на картата на маршрута на авиокомпанията, каза Скифт.
Нарастващите разходи
След нахлуването на Русия в Украйна, ЕС и Обединеното кралство, заедно с други западни държави, наложиха пълна забрана за полети на руски самолети. Русия отговори със същото, като затвори въздушното си пространство, принуждавайки много европейски превозвачи да летят по по-дълги маршрути, за да достигнат до Азия.
По-дългите полети изискват повече гориво, което прави полетите по-скъпи. Китайските авиокомпании обаче не са обект на забрани за руското въздушно пространство, така че могат да летят по същите маршрути до Европа по-бързо и по-евтино от европейските си колеги.
Освен това „авиокомпаниите трябваше да оперират с екипажи от четирима души поради удълженото работно време, когато в някои случаи можеха да използват екипаж от двама или трима души“, каза Грант. „Когато полетният екипаж е малък и часовете са ограничени, това е разход.“
Грант каза, че европейските превозвачи са намерили по-добри приложения за самолетите, които са били разположени в Китай.
Например, когато British Airlines изостави маршрута си към Пекин, тя пренасочи самолетите към Кейптаун, каза той. „Коефициентите на натоварване“ – колко пълен е самолетът – скочиха от 55% по маршрута до Пекин до 90% за услугите в Кейптаун, каза той.
По-ниско търсене
Тъй като основните превозвачи се оттеглят от Китай, някои добавят капацитет към други части на Азия, показвайки, че проблемът с руското въздушно пространство не е проблем сам по себе си.
Търсенето в и извън Китай е друг основен проблем, каза Грант. Икономическите проблеми на страната възпрепятстват изходящите пътувания, докато слабият международен интерес към посещение в Китай намалява пристигащите в чужбина.
През 2019 г. преди пандемията Китай посрещна около 49,1 милиона пътници, докато около 17,25 милиона чужденци са пристигнали в Китай тази година към юли, според китайското правителство.
Qantas цитира „ниско търсене“, когато обяви, че отменя услугите от Сидни до Шанхай през май. Държавният превозвач на Австралия все още лети от Сидни, Мелбърн, Бризбейн и Пърт до Хонг Конг. Американските авиокомпании не бяха толкова силно засегнати от проблема с руското въздушно пространство, но те също се оттеглят, каза Грант. „Наистина американските превозвачи вземат трудни, но много комерсиални решения да се откажат от китайските услуги и да пренасочат самолетите другаде“, каза той. „Това е безсмислено, честно казано, и е отражение на пазара.“ „САЩ превозвачите нямат реален интерес да правят нещо повече от това, което правят в момента“, каза той. „Почти сякаш те се придържат към честотите, които трябва да осигурят, когато Китай се върне, че имат присъствие на пазара, и не са блокирани от китайците, казвайки, че няма налични слотове — те са правили това и преди. ”
Борбата на китайските авиолинии
Слабото търсене измъчва и вътрешните авиокомпании в Китай. Грант каза, че китайските авиолинии ще се възстановят, но само в по-дългосрочен план. „Но когато най-голямата му авиокомпания загуби 4,8 милиарда щатски долара през 2022 г., а миналата година „само“ 420 милиона щатски долара, когато всички големи международни наследени авиокомпании бяха печеливши, те трябва да извървят дълъг път.“
Тази зима превозвачите, базирани в Китай, ще извършват 82% от всички полети между Китай и Европа спрямо 56% преди пандемията, каза той. Като цяло китайските авиокомпании увеличиха капацитета си за Европа в сравнение с периода преди пандемията, въпреки че тогава пазарът и търговските потоци бяха много по-силни, каза Грант.
„Китайските превозвачи отчаяно се нуждаят от твърди пари и да се види, че се връщат към „нормалното“, каза той.
И още полети са на път, каза Грант.
„През предстоящата зима ще има около 18 нови маршрута между Китай и Европа... всички от които са от китайски авиокомпании“, поясни той. „Това е лудост – няма реално търсене.“