При нас трудът е много обемен и много скъп. Разбирам, че единствен защитавам мярката 9% ДДС за ресторанти и заведения, но зад мен стоят много хора. Това заяви председателят на Българската асоциация на заведенията Ричард Алибегов пред БНТ за диференцирана ставка от 20% ДДС за ресторантьорите.
Алибегов посочи, че в момента има 18 млрд. лв. дупка в бюджета - нещо, което много политици от ПП-ДБ, включително бившият финансов министър Асен Василев, отрекоха и обясниха многократно, че 18 млрд. лева са поисканите разходи от всички държавни сектори и учреждения, но задача именно на финансовия министър и финансовото министерство е да отсее кое е релевантно и кое не е. До момента няма година, в която да сме внесли по-малко пари в хазната от 2019 г. насам, подчерта Алибегов, визирайки действието на 9% ДДС за ресторантьорския бранш.
Според Ричард Алибегов некадърни политици са изхарчили парите в бюджета. За да се стигне до дупката в бюджета, не е вина в ресторантьорския и хотелиерския бранш. Това се дължи на лоши политици и лоши финансови министри, смята той.
Според него, ако се върне ставката от 20% ДДС за ресторантьорите ще се стигне до освобождаване на служители и намаление на заплатите. В Европа не им пречи въпреки намалената ставка за хотелиерство и ресторантьорство, да имат намалени ставки и за други стоки и услуги, изтъкна Алибегов.
Ще остане ли ставката от 9% за ресторантите, ски съоръженията и фитнес центровете?
Председателят на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) Васил Велев посочи, че няма нито една мярка сама по себе си, която да запуши големите пробойни в бюджета, въпреки че няма резерви и дивидент от държавните предприятия, няма плащане по Плана за възстановяване и устойчивост.
Васил Велев е против да се вдига общата ставка на ДДС. Не се прави социална политика с данъци, а данъците трябва да са прости, леки и събираеми, като със събраните пари трябва да се подпомагат крайно нуждаещите се, настоя той. Същевременно Велев се обърна към Алибегов и го попита къде да се увеличат данъци - там, където е ясно, че клиентите явно не са бедни и харчат, или там (промишлеността), където постоянно има свиване.