"Има странна симбиоза между част от регулаторните и контролиращите органи и част от ресторантьорския бранш", заяви в интервю за БНР Дарин Стойков, който е собственик на заведение в София.
Той допуска, че има данъчни протекции и политически чадър за част от бранша. Според него обаче протекциите не свършват в контролния орган, а продължават и нагоре.
Пред националното радио Стойков коментира намерението за връщане на 20% ДДС за ресторантьорите. Идеята е заложена в проектобюджета за следващата година като една от мерките за намаляване на дефицита.
Преди това от Сдружението на заведенията излязоха с позиция срещу това намерение на финансовото министерство. Според тях връщането на стандартната ставка на данъка ще донесе повече вреди на бюджета, отколкото ползи.
Фискалната дисциплина на нашия бранш не е особено висока, смята обаче Дарин Стойков.
"Моето виждане е, че се опитваме да пакетираме в едно нещо преки и косвени данъци, едва ли не че едното зависи от другото, което не е така – те са коренно различни неща. Обвързването на едното с другото не допринася за плодотворна дискусия", коментира предприемачът.
По думите му проблемите на бранша няма да приключат с това дали ставката на ДДС ще бъде 9% или 20%.
"В стаята има два слона. Много по-големият слон не е ресторантьорският, а е хотелският бранш, който от години е на 9% за услугите ол инклузив, но там нищо не се говори нито от едната, нито от другата страна. За съжаление, по-малкото слонче - ние, ресторантьорите, понякога сме по-шумни, да не кажа кресливи", коментира Стойков.
Според него в един разумен диалог с регулаторния орган могат да се постигнат много повече неща, отколкото със заплахи, протести и нелюбезно и грубо отношение.
Стойков смята, че държавата трябва да направи такъв механизъм, с който цената на това да криеш оборот да е по-висока, отколкото да си го декларираш. Той обаче не вижда усилия от страна на държавата в тази посока.
Столичният ресторантьор припомни, че ДДС е данък върху потреблението. "Той е косвен данък. Ние не го плащаме, ние го внасяме. Плаща го клиентът, защото той е начислен във всяка една стока или услуга", обясни Стойков, и добави: "Ако някъде по веригата има нужда цената да бъде коригирана заради увеличената данъчна ставка, това е нещо напълно нормално".