След като „Лагардер Травъл Ритейл“ изгражда стабилна мрежа от обекти за търговия на дребно на пътнически локации в България, изпълнителният директор Младен Йорданов се впуска в голямата битка за повече места на летищата, съобщава Forbes Bulgaria.
В динамичния свят на травъл ритейла, пълен с възможности и иновативни концепции, Младен Йорданов е известен като човека на Lagardère Travel Retail в България, който винаги търси следващото голямо нещо в развитието на брандове като Relay, Inmedio и 1 Minutе.Когато разбира, че централата в Париж работи по нов проект Serial Kitchens – кухни, специално проектирани да създават възхитителни ястия само за две минути и половина, си казва, че това е удивително, но едва ли е възможно. От 16 години гради мрежата на „Лагардер Травъл Ритейл“ в България с над 160 търговски обекта и мозайка от 11 бранда, обслужвани от няколко кухни и сладкарски цех. Вкъщи обича да готви и смята, че за приготвянето на вкусна храна се иска повече време.
Едно събитие обаче разбива напълно скептичната му нагласа. Serial Kitchens оживява пред очите му на годишната среща на директорите, която обикновено се провежда в Париж, но заради олимпийските игри е изместена в Амстердам. Французи и италианци демонстрират техниката в приготвянето на бургери, пица, паста, азиатска храна и какво ли не. Концепцията е създадена в тренинг хъба в Италия, а тайната е в простата и прецизна система за готвене су вид (Sous Vide), използвана в най-добрите ресторанти. Опаковани във вакуум храни се потапят в съд с вода и се готвят при контролирана ниска температура. Serial Kitchens всъщност работи със заготовки, третирани през су вид.
„Храната може да бъде поднесена свежа в рамките на 2-3 минути, което е важно за нашия бизнес. Освен това служителите в кухнята са много по-малко, отколкото в стандартна кухня, което има огромно значение“, ентусиазирано споделя Йорданов. По стечение на обстоятелствата България се оказва една от първите държави, където може да се приложи Serial Kitchens. Миналия декември „Лагардер Травъл Ритейл“ печели търга за мастер концесия на F&B (зоната за храни и напитки) на летищата във Варна и Бургас. Екипът начело с Йорданов подготвя трансформацията на всички обекти за храна и напитки. Договорът с концесионера Fraport е за 8 години, а инвестицията – близо 5 млн. евро. Двете летища трябва да придобият нов облик през май следващата година. „За пръв път ще бъдем единственият оператор за хранителни концепции на двете летища, а не само наемател с няколко обекта, както досега“, обяснява Йорданов. Говори за изцяло нов дизайн на заведенията и нови барове, които пресъздават „плажна атмосфера“. Иска пътниците да изпитват приятни преживявания до последния момент от посещението си в България.
УСПЕХЪТ В ТОЗИ БИЗНЕС СЕ ОПРЕДЕЛЯ ОТ УМЕНИЕТО ДА СЕ СЪЗДАВАТ ПРИЯТНИ ПРЕЖИВЯВАНИЯ за пътниците и в „Лагардер Травъл Ритейл“, изглежда, се справят добре. Компанията има близо 80 млн. евро приходи за 2023 г. с прогноза за 120 млн. евро за 2024 г. Възстановяването на трафика по летищата, инфлацията и повишаването на покупателната способност на населението са част от факторите за 30% ръст, както и непрекъснатите промоции и добри комбо оферти.
Търговията на дребно на пътнически локации е много удобен формат. Операторите се изявяват като доставчици на услуги в зони, където потокът от хора не стихва – летища, жп гари и автогари, метростанции, търговски комплекси, офисни центрове, курорти и др. Хората, тръгнали на път или на шопинг, могат да си купят преса и книги, тютюневи изделия и електронни цигари, подаръци, дребни пакетирани храни, напитки и кафе.
Този формат също така е много устойчив от времето през 1852 г., когато Луи Ашет, френски издател, открива първия магазин за преса и за книги на жп гара – Gare de Lyon в Париж. След което се появява първият duty-free магазин през 50-те години, когато авиацията е луксозно преживяване за малцина. Впоследствие се включва и F&B бизнес. Lagardère Travel Retail е сред световните лидери в търговията на дребно на пътнически локации с 6.6 млрд. евро приходи за 2023 г., с прогноза за 8 млрд. през 2024-та. Най-разпознаваемият бранд от групата е Rеlaу, в над 45 страни, но в България Inmedio го изпреварва по брой обекти. Двата бранда са много идентични, но Rеlaу е само за пътнически локации, а Inmedio е с по-широк обхват. Концепцията за Inmedio е разработена в Полша за нуждите на пазарите в Източна Европа, където пътническите локации не са толкова развити, или поне не са били, когато Lagardère навлиза в България през 2008 г.
МЛАДЕН ЙОРДАНОВ ПОПАДА НА ОБЯВА ЗА ПОЗИЦИЯТА „ФИНАНСОВ ДИРЕКТОР“ и старателно подготвя богатото си CV. Икономист и финансист с диплома от УНСС от 90-те години, той тръгва от касиер в един от клоновете на Кредитна банка, която фалира. Изкарва няколко години в компания инвестиционен посредник в периода на масовата приватизация през 1998 г., след което гради кариера в регионалното звено на международна компания за дистрибуция на бързооборотни стоки. Ръководи развитието на пазарите в България, Сърбия, Македония и Румъния и се издига до финансов директор.
Новината, че Lagardère събира екип в България, го намира в период на застой, от който търси начин да се изтласка. Първата му среща с представителя на френската компания Стефан Пикар, канадец с френски произход, се провежда в лоби бара на хотел Hillton в София, където е отседнал. Двамата поръчват по една бира и Стефан Пикар, с един лаптоп пред него, провежда интервюто: „Той беше много земен и непринуден в разговора, а аз – целият изтръпнал, докато разбера, че в тази компания всеки служител е специален“.
Романтичното начало на Lagardère в България, в което 6 души екип поделят малка стая в сградата на дистрибутора на преса „Булгарпрес“ и кроят план да отворят 20 обекта в следващите две години, приключва с новината за настъпващата световна финансова криза. В тази ситуация става много по-трудно да намерят точните локации и да ги наемат. Също и да привлекат партньори. Бизнес моделът е форма на франчайз, в който партньорите оперират от името и за сметка на компанията, която плаща за наема и стоката. „Може да си представите как обяснявам на потенциалните партньори, че им предлагам бизнес, в който няма да инвестират, но трябва да дадат 3 хил. лв. гаранция. Беше кошмарно трудно начало“, споделя Йорданов.
През август 2008 г. „Лагардер Травъл Ритейл“ отварят първия обект в Kaufland във Враца, понеже има свободно помещение. Първият партньор е бивш учител, който поради факта, че са затворили училището, в което е преподавал, решава да започне малък бизнес със съпругата си. Близо 13 години учителят е „перфектният партньор“. Изкарва „достатъчно приходи семейството му да живее добре и да спестява“, но работата е изтощителна за двама души. „Той нямаше доверие на чужди хора. Един ден ми се обади и каза: „Добре че затворихте магазина за ремонт, да мога да отида на почивка“.
Още от самото начало екипът в София има голяма свобода да взима решения, което помага бизнесът да се развие успешно според потребностите на наемодателите и партньорите. „Нямаше нужда да питаме централата във Франция дали да пуснем вейп в обектите, когато видяхме, че този продукт ще работи или когато развиваме наши концепции“, обяснява Младен Йорданов. В трудните моменти обаче знае, че ще получи силна подкрепа от централата. Както в годините, когато консолидацията на пазара на преса, тютюневи изделия и лотария ражда нов голям играч – Lafka, и „унищожава много бизнеси“. Някои от големите наемодатели изискват от „Лагардер“ да прилага концепцията на конкурента с преобладаващо количество тютюневи изделия в обектите, малко преса и почти нищо друго, но Йорданов отказа: „Нашата печалба идва от продажбата на всичко останало извън тютюневите изделия, които имат фиксирана цена и печалба, която почти цялата отива у нашите партньори в обектите“. През 2013 г. той е силно притеснен за съдбата на компанията, когато се обсъжда проектозаконът „Lafka“ – тютюневите изделия да се продават в ограничен брой специализирани обекти, посочени след конкурс. „Това щеше да е убийство – така както стана в Унгария, когато държавата забрани продажбата на цигари във веригите“, коментира Йорданов.
Още едно събитие променя значително начина, по който оперират обектите в травъл ритейла – появата на частната „Национална лотария“ през 2016 г. Мощните рекламни кампании, подети от лотарийния оператор, предизвикват епидемия сред определен кръг от населението. Опашките за лотарийни билети в павилионите са три пъти по-големи, отколкото за останалите продукти. Когато „Национална лотария“ фалира през 2020 г., „Лагардер“ губи милиони левове печалба от комисионата. Младен Йорданов свиква спешна среща с партньорите, за да ги успокои, че бизнесът на групата не е изцяло зависим от лотарията. И че всеки ще получи подкрепа при нужда. В обектите на Inmedio, Relay и 1Minut и сега се продават продуктите на „Български спортен тотализатор“ и „Държавната лотария“, но скалата е много по-различна. Хазартът вече не може да се рекламира, както преди.
В пандемията през 2020 г. голяма част от обектите в моловете, летищата и гарите остават затворени, но „Лагардер“ в България успява да се закрепи. „Продължихме да работим в Kaufland. Отворихме нови 13 обекта в бившите помещения на Lafka и се концентрирахме в развитие на продуктите“, разказва той. Неговите големи планове винаги са свързани с развитието на продукти с висока добавена стойност и със стремежа му да създаде нещо още по-добро. Още през 2014 г. компанията открива производство на сандвичи в София за обектите на Централна автогара, а по-късно и на летище София. Създава концепция за топла българска кухня „Миш Маш“.
Добавя сладкарски цех покрай покупката на ONDA през 2015 г. Първата по рода си българска coffee-shop верига, създадена, преди Costa и Starbucks да се появят в страната и преминала през ръцете на няколко собственици, е привлекателна заради обектите в офис сградите в София. „Ние сме насърчени от наемодателите да развиваме нови концепции и продукти“, обяснява Йорданов. Когато през 2013 г. Fraport модернизира терминалите на летищата във Варна и Бургас, „Лагардер“ стъпва там с няколко бранда – 1Minute, Discover и Brico Pizza, ресторант по италианска концепция. Развива SkySnake Bar и Bottega Prosecco Bar като франчайз на италианската компания Bottega. С основателя Сандро Ботега Йорданов се запознава лично и се възхищава на идеята му да предлага просеко в „златни бутилки“ по летищата: „Преди войната в Украйна имаше много пътници от Русия, Украйна и Беларус, които обичат просеко в златни бутилки“.
През февруари 2023 г. „Лагардер Травъл Ритейл“ излиза с нова концепция френско бистро “Le Croque Monsieur” на Терминал 2 в София, поместена в типичен френски камион за храна Citroën HY от края на 50-те години на миналия век. Към това добавя и павилион Boulangerie баница, като разчита на потока българи, които харесват вкусна, топла и хрупкава баница и други апетитни печива.
Това, което все още липсва в портфолиото на компанията в България, е Duty Free бизнес. Два огромни каталога са събрали проекта за Duty Free Sofia и F&B зоните на летище София. „Не успяхме да спечелим търговете, въпреки че имахме огромно желание и положихме много усилия. Понякога успяваш, друг път не“, казва Младен Йорданов. Но не се отказва!
/ forbesbulgaria.com