Новини Събития

Чешката бира влиза в списъка на ЮНЕСКО

   
Чешката бира влиза в списъка на ЮНЕСКО

Отивайки в кръчма няколко пъти седмично, за да се срещне с приятели, медийният консултант Габриела Галеткова се надява, че чешката бирена култура - ​​която понася удари, тъй като посещенията на баровете намаляват - ще бъде международно призната.

"Няма да си купя бира, за да пия вкъщи. За мен чешката бирена култура - това е среща с хора в типичен чешки пъб", каза 54-годишната жена пред АФП в бар в Прага, сервиращ запазената марка Pilsner lager с гъста пяна.

Докато много любители на бира в централноевропейската държава се отказват от кръчмите, често за да спестят пари, чешките професионалисти в областта на бирата се стремят да бъдат включени в списъка на ЮНЕСКО сред световното културно наследство като възможен стимул.

Чешката бирена култура заслужава място в списъците на нематериалното наследство на агенцията на ООН поради своята "световна репутация", каза Томаш Слунецко, ръководител на Чешката асоциация за бира и малц.

"Където и да отидете в Европа или по света, хората ви питат за чешка бира", каза бившият дипломат пред АФП., което според Слунецко "наистина е повишило репутацията на местното производство на бира, не само в Белгия, но и в чужбина".

Чешкото министерство на културата вече го внесе в националния списък през януари - необходимо условие за международно признание - докато Слунецко и други се заемат с популяризиране на кандидатурата.

Чешката традиция в производството на бира е на повече от хиляда години и бирата е вездесъща в чешката история и култура, докато местните лагери са прославили чешките производители на бира и са вдъхновили пивовари по целия свят.

В страната има повече от 550 пивоварни, включително 500 малки, възникнали по време на бума през последните две десетилетия.

В чешките пивоварни работят 65 000 души, произвеждат около 20 милиона хектолитра бира годишно и изнасят приблизително една четвърт, главно за други членки на ЕС като Германия, Полша, Словакия и Унгария.

Но докато традицията е богата и колоритна, а репутацията солидна, чешките любители избягват посещенията в кръчмите.

Потреблението на бира в страната с население от 10,9 милиона е запазило водещото световно ниво от 128 литра на човек през 2023 г., но е спад със 143 литра в сравнение с предхождащото десетилетие, каза Слунецко.

Цените на бирата се удвоиха през последното десетилетие поради повишаване на данъците и по-високи разходи за суровини, а популярната напитка вече не е по-евтина от водата в кръчмите в Прага, където халба Pilsner Urquell струва около 70 чешки крони (3 долара).

Това постепенно накара любителите да се обърнат към супермаркетите за по-евтина бутилирана бира, показват данните от индустрията.

Пандемията Ковид-19 влоши нещата, тъй като затвори кръчмите и затвори границите за месеци, изпращайки повече любители на диваните в хола и намалявайки броя на чуждестранните туристи, които изпиват огромно количество бира, продавана в чешките кръчми.

Чешката търговска камара каза, че 15 процента от местните обекти са затворени, а други 15 процента са сменили собственика си поради пандемията.

В много малки градове и села хората вече нямат къде да отидат да изпият една халба.

"Делът на бирата, консумирана в кръчмите и у дома, беше 50-50. В момента кръчмите са само 30 процента", каза Слунецко.

Много чехи също избират по-здравословен начин на живот или предпочитат да се срещат с приятелите си онлайн, добави той.

"Спадът е тенденция, която можем да видим навсякъде в Европа", каза Слунецко.

Срещите с хора са основната причина, поради която чехите ходят в кръчмите, каза социологът Иржи Винопал, цитирайки своето непрекъснато изследване, което провежда от 2004 г.

"Културата на чешката бира е нещо, което помага на хората да се обединяват и сплотява обществото, създавайки идентичност, независимо дали на местно или на национално ниво", добави той.

Слунецко каза, че жените, които пият, могат да помогнат за прекратяване на низходящата тенденция, тъй като все по-голям брой посещават кръчми, привлечени от техния нарастващ стандарт, разнообразие от предлагани напитки и качествена храна.

"Става дума за това, че качеството замества количеството. Мисля, че културната среда и широкото предлагане са начин да спечелим обратно пиещите", каза Слунецко, оприличавайки кръчмите на "социална мрежа".

"Кръчмата е приятно място за срещи. И няма нищо лошо в това да пиеш бира", каза той