Транспорт

Депутатите приеха средната скорост от тол системата. Остава 140 км максимална скорост

   
Депутатите приеха средната скорост от тол системата. Остава 140 км максимална скорост

Народното събрание прие на второ четене важни изменения в Закона за движение по пътищата (ЗДвП), които предвиждат въвеждането на измерване на средна скорост в определени пътни участъци чрез тол камери. Приемането на нормативното понятие за „средна скорост“ бе една от стъпките, която трябваше да бъде направена.  

Въпреки дискусиите, максимално допустимата скорост по магистралите остава 140 км/ч, а по скоростните пътища – 120 км/ч, предава БТА.

Контролът на средната скорост 

Според приетите промени, забраната за превишаване на максимално допустимите скорости ще се прилага и за средната скорост в определен участък от пътя. Системата за контрол ще използва камери, монтирани в началото и края на отсечката, като „средна скорост“ е дефинирана като скоростта, с която превозно средство изминава за определено време определен участък от пътя, установена с автоматизирано техническо средство или система за секционен контрол.

От „Възраждане“ изразиха сериозни притеснения относно тази нова мярка. Лидерът на партията Костадин Костадинов дори сподели личен експеримент – пътуване от Варна до София за 8 часа и 12 минути при спазване на всички ограничения, питайки риторично: „Варна – София за 8 часа с 55 км/ч., това ли искате?“.

В отговор, Калин Стоянов („ДПС-Ново начало“) обясни, че средна скорост ще бъде мерена на отсечки, където скоростта е постоянна, като се очаква да бъдат обхванати между 50 и 60 такива участъка.

Припомняме, че още през април тази година директорът на Националното тол управление инж. Олег Асенов разкри детайли за системата.По думите му засичането ще се извършва в къси участъци – между 2 и 20 км, като на първия етап ще бъдат обхванати около 80 такива отсечки поетапно. Първите трасета, които ще бъдат включени, са по направленията София – Кулата (8 до 10 контролни зони), София – Варна (до 12 отсечки), София – Пловдив (4 до 5 точки), както и Троян – София (9 камери).

Инж. Асенов разказа още, че системата използва автоматично разпознаване на регистрационни номера и категория на автомобила, и „няма как да се регистрира нарушение на кола, която не е присъствала на място“. Той призна възможността шофьори да се опитват да „надхитрят“ системата, като спират за почивка, но дори това имало превантивен ефект, тъй като водачите ще продължат пътуването си по-отпочинали.

Информацията за нарушения ще постъпва в реално време в МВР, а фишовете ще се обработват по обичайния механизъм, достигайки до нарушителите в рамките на дни чрез SMS или чат платформи. Тогава инж. Асенов коментира, че реалният контрол и издаване на санкции по новия механизъм ще започне през втората половина на годината.

Други важни промени

Освен контрола на средна скорост, парламентът прие и редица други значими изменения в Закона за движение по пътищата. Сред тях са по-строги правила за електрическите тротинетки.Водачът ще е длъжен да притежава валидна застраховка „Гражданска отговорност“, а превозното средство да е регистрирано. С наредба на общинския съвет ще се определят условията и редът за регистрация, както и възможност за въвеждане на по-ниски максимални скорости и допълнителни ограничения за ползване.

Електрическите тротинетки вече нямат право да се движат в тъмната част на денонощието. Досега беше позволено със светлоотразителни елементи. Ще могат да се движат само по велосипедна инфраструктура, а при липса – възможно най-близо до дясната граница на платното, с максимална скорост до 25 км/ч. Защитната каска става задължителна за всички водачи (досега само за лица под 18 г. При пресичане на пешеходна пътека водачът трябва да слезе от тротинетката и да пресече пеша.

Забранено е превозването на други лица, използването на мобилен телефон, воденето на животни и паркирането в паркове, градини, площади, детски и спортни площадки, зелени площи, тротоари, както и пред входове на метростанции, сгради, спирки и рампи за хора с увреждания.  Минималната възраст за управление на електрическа тротинетка е повишена на 16 години.

Друга приета промяна е свързана с поддръжката на пътища. Лицата, стопанисващи пътищата, вече са длъжни своевременно да почистват пътните платна след ПТП и в едномесечен срок да подменят повредените пътни знаци, светофари и предпазни съоръжения, както и да възстановяват пътната маркировка. Временните пътни знаци и съоръжения трябва да бъдат демонтирани веднага след отпадане на необходимостта от тях.

Парламентът отхвърли предложението изискванията за поставяне на стикери на предното стъкло на автомобила да се въвеждат само със закон, а не с поднормативни актове. Предложението на ГЕРБ-СДС за запазване на досегашния ред беше подкрепено след прегласуване, въпреки аргументите на Мартин Димитров (ПП-ДБ) за дигитализация и отпадане на хартиените стикери.

Пленарното заседание на Народното събрание бе прекратено поради липса на кворум, преди да успее да гласува всички промени в Закона за движение по пътищата.