Новини Транспорт

През март се навършват 50 години от откриването на парижкото летище Шарл Дьо Гол

   
През март се навършват 50 години от откриването на парижкото летище Шарл Дьо Гол

Летище Шарл дьо Гол е открито само преди 50 години, на 13 март 1974 г. Този футуристичен проект, икона на необруталистичната архитектура, с годините ще се превърне в основния вход на Европейския съюз. През 1996 г. Air France създава своя глобален център в този истински град, където пътници от цял ​​свят пресичат пътищата си всеки ден. Днес авиокомпанията отговаря за повече от половината трафик на летището, свързвайки Париж с над 200 дестинации в почти 100 страни по света.

Ето и кратка ретроспекция на последните 50 години за Air France в Париж-Шарл де Гол.

Още през 50-те години на миналия век необходимостта от трето парижко летище става очевидна, тъй като трафикът на летищата на столицата Париж-Льо Бурже и Париж-Орли нараства.

Терминал 1 на новото летище Париж-Шарл дьо Гол е открит на 8 март 1974 г. от френския министър-председател Пиер Месмер. Строителството му продължава 8 години, а проектант е младият архитект Пол Андрьо.

Първият терминал се отличава с иновативен дизайн: централна кръгла сграда, свързана със седем сателита. Създадена да улесни разпределението на пътникопотока, тази уникална структура печели на терминала прякорът му, който се използва и днес - Камембер.

Първият полет на Air France от Париж-Шарл де Гол излита на 30 април 1974 г. Caravelle F-BHRA, първият самолет от този тип, доставен на Air France, излита за Белград и София, с екипаж, ръководен от капитана на полета Анри Сибер.

Полетите на френския авиопревозвач постепенно се насочват към Париж-Шарл де Гол, като първоначално обслужват вътрешни (Бордо, Ница, Тулуза) и европейски дестинации (Лондон, Женева, Франкфурт, Торино и Лисабон).

Летището, известно тогава като Париж-Роаси Шарл дьо Гол, се превръща в основен хъб на Air France.

Две години по-късно, през 1976 г., Concorde се присъединява към флота на Air France и лети със свръхзвукова скорост до Дакар, Рио де Жанейро, Каракас, Вашингтон, Далас и Ню Йорк JFK. Така Париж се оказва на 3,5 часа от Ню Йорк и клиентите, пътуващи на борда на Concorde, можеха да се отдадат на специално изживяване от новото летище и уникалния салон на новите самолети.

Заради нарастващия трафик, Шарл дьо Гол претърпява няколко трансформации и продължава да се разширява. Air France прехвърля все повече полети на развиващото се летище, за да предложи на своите клиенти специализирана и по-удобна инфраструктура, адаптирана към растежа на компанията.

През 1982 г. откриването на терминал 2 на Шарл дьо Гол дава възможност на Air France да разшири своята мрежа от полети, най-вече в Европа. Благодарение на чисто новия си флот от самолети за средни разстояния (Boeing 737 и Airbus A320), компанията увеличава своите маршрути. Към 1988 г. Air France е авиокомпанията обслужваща най-много дестинации в Европа.

През 1996 г., когато е открит терминал 2E, Air France започва основно преструктуриране. Авиокомпанията реорганизира честотите на поолетите си, за да превърне Париж-Шарл де Гол в център за трансферен трафик: оформени са 7 координирани часови диапазона за разпределение на полетите, в които са организирани трансферните връзки от тези на къси и средни разстояния с полети на дълги разстояния. Така Air France успява да оптимизира разпределението на полетите си и да направи връзките между тях по-бързи и по-лесни, а Париж-Шарл де Гол се превръща в истински глобален хъб. Този голям проект позволява на авиокомпанията да изпълнява до 60 полета на час и да приема все по-голям брой пътници.

През 2000 г. летище Шарл дьо Гол изгражда и четвърта писта, една истинска премиера  в Европа.

С годините Терминал 2E претърпява няколко фази на растеж, с откриването на допълнителни бординг зони - зала L през 2007 г., а няколко години по-късно и зала M. Тези последователни разширения позволяват на терминала да увеличи капацитета си с 20 милиона пътници годишно. За да се улеснят връзките, партньорските авиокомпании на Air France, членовете на алианса Skyteam, са прехвърлени на терминалите на Air France.

Свързаността е едно от основните предимства на Шарл дьо Гол, единственото парижко летище, пряко свързано с влаковете RER B и оборудвано с TGV гара. Тази железопътна връзка позволява на Air France да развие своята интермодална оферта със SNCF и да даде на клиентите възможност за комбиниране на железопътно и въздушно пътуване чрез един общ билет.

50 години след откриването си, Шарл дьо Гол може да се похвали с 9 терминала. То е най-голямото летище във Франция и второто по големина в Европа,  основен вход към Европейския съюз.

Като главен оператор на летището, с 50% от трафика, Air France изпълнява 650 заминаващи и пристигащи полета на ден и предлага 25 000 възможности за трансфер  в рамките на два часа на седмична база. 100 000 клиенти на Air France всеки ден имат възможност да се насладят на обслужването в 6-те бизнес салона на компанията (Business и Flying Blue Elite в терминали 2F, 2G, 2E зала K, L и M, салон La Première в терминал 2E).

Салонът в терминал 2F е най-новото пространство, открито от Air France, което посреща бизнес клиентите и тези на Flying Blue Elite Plus на две нива. Уникалният овален панорамен прозорец с изглед към пистата, проектиран от архитекта Санджит Манку и дизайнера Патрик Жуен, разкрива гледка към 240 самолета с триколора на френската авиокомпания, които се подготвят да излетят до 200 дестинации по целия свят.