Новини Транспорт

Летище Пловдив отново е 100% държавно

   
 Летище Пловдив отново е 100% държавно

„Летище Пловдив“ ЕАД отново е сто процента държавна собственост, съобщи „Марица“. Новината потвърдиха официално от пресцентъра на Министерството на транспорта и съобщенията. Така дългогодишната сага между аеропорта край Крумово и съдружника му в абсурдната бизнес конфигурация - „Летище Пловдив“ АД, приключи. А дали това е хепиенд за държавното дружество, бъдещето ще покаже.

След запитване от медията ни за детайли, в съобщение от транспортното ведомство уточняват, че след активни преговори българската държава чрез „Летище София“ ЕАД придоби всички акции на „БК Проджект“ ЕООД в „Летище Пловдив“ АД. Сделката беше финализирана в средата на месец август. Към момента акционер в „Летище Пловдив“ АД, което е собственик на перона на летището, ГСМ и сграден фонд, е българската държава чрез своите еднолични дружества „Летище Пловдив“ ЕАД и „Летище София“ ЕАД. Цената на сделката е оптималната, която може да бъде постигната. За придобиването на акциите в „Летище Пловдив“ АД не е извършвано вливане на „Летище София“ ЕАД в „Летище Пловдив“ ЕАД. „Летище София“ ЕАД е придобило акциите със собствени средства.

През 2021 г. тогавашният министър на транспорта Георги Тодоров имаше идея за вливане на летище "София" ЕАД в летище "Пловдив" ЕАД, с цел да се възпрепятства възможността от разпродаване на средства от софийското летище, след като изгуби функцията си на летищен оператор.

Доскоро освен "Летище Пловдив" ЕАД, акционери в „Летище Пловдив“ АД бяха адвокатско дружество „Тачев и Михайлов”, "Апостолови Партнерс" ООД" и свързаното с него БК Проджект" ЕООД.

Преговорите с частника започват да се водят преди няколко години, когато държавата окончателно загуби съдебната битка и за новата част от перона на „Летище Пловдив“ ЕАД. Припомняме също, че през 2021 г. Пловдивският апелативен съд се произнесе в полза на частната фирма „Летище Пловдив“ АД. Така, цялото съоръжение - старата част от пистата от 61 752 кв.м., построена през 1982 г. и 47 420 кв.м., положени допълнително през 2009 г. при реконструкцията и разширението на съоръжението излязоха от активите на аеропорта. В портфейла на частника бе и ГСМ-ът, който досега не можеше да се ползва за нуждите на летището. В 21 век самолетите се зареждат с цистерни, а при всяка доставка на гориво, през ден се пращат проби за анализ в акредитирана лаборатория в София или Варна, защото в Пловдив няма.

Активната фаза на сделката по придобиване на дяловете от частника е започнала тази година. За това говори справка от Агенцията по вписвания, от която става ясно, че поетапно са вдигани ипотеките на заложени в банки имоти на „Летище Пловдив“ АД, които са в обхвата на пловдивската аерогара.

Засега не е ясна каква ще е съдбата на бившето летище в с. Буховци, общ. Търговище, което е в активите на „Летище Пловдив“ ЕАД. От документ от Службата по вписвания е видно, че същият имот със статут „терен за въздушен транспорт“, с площ от 935611 кв. м., е запориран в полза на НАП – Пловдив. От Министерството на транспорта отговориха, че активите на въпросното бивше летище Търговище са неоперативни за дружеството.

Предстои да видим как ще се развива оттук нататък „Летище Пловдив“ ЕАД и дали държавата ще е добър стопанин. През последните няколко години т​о смени няколко директора, преживя неуспешен опит за приватизация, има натрупани необратими загуби, закриха се линии до Италия, Белгия, Германия, Турция, а освен до Великобритания, други полети няма. От Министерството на транспорта са оптимисти и категорични, че „с професионалните действия на екипа на ведомството и на „Летище София“ ЕАД е разрешен дългогодишен проблем, който препятстваше развитието на летище Пловдив. Това е второто най-голямо летище на територията на страната ни и неговото развитие и инвестиции в летищната инфраструктура съществено ще допринесат за подобряване на съществуващите и установяване на нови бизнеси в региона.

Нерешеният проблем със собствеността на основни летищни активи беше пречка за инвестиции в летището. Предстои предприемането на последващи действия за намиране на най-доброто решение за развитие на летището, като сред основните възможности е и откриването на процедура за концесия“, уточняват от  Министерството на транспорта.

Брак по сметка

"Бракът" между държавната и частната фирма датира от далечната 1995 г., когато държавното "Летище Пловдив" ЕАД и инвестиционен фонд "Тракия", правят джойнт венчър и учредяват акционерно дружество със същото име. Държавата апортира сгради и техника и първоначално нейното участие в смесената фирма е 55%.

Транспортното министерство одобрява новата компания. Три години по-късно делът на държавата е стопен на 36 на сто. Така от мажоритарен акционер тя се превръща в миноритарен. Това става по класическата схема с увеличение на капитала, след като частниците разширяват терминала към перона с 20 метра. По-късно фонд „Тракия” продава дела си в "Летище Пловдив" АД на швейцарската фирма "ТАДО - Трейд Екшън Девелопмънт Организейшън". В края на 2004 г. се разбира, че "Летище Пловдив"АД е сложило ръка на перона, въпреки че той е построен върху държавна земя и според всички документи принадлежи на Министерството на отбраната. Според юристи врътката е станала с констативен нотариален акт - законно издаден на база представени документи, но без проверка и свидетели. 

Така съоръжението се оказва с двама собственика - държавата и частната фирма. Започват съдебни битки, които държавата тогава губи пред Върховния касационен съд. Транспортният министър от правителството на Станишев - Петър Мутафчиев, се заема да реши проблема. По негово време започва изграждането на новия терминал, а всички имоти, които касаят гражданското летище са прехвърлени от Министерство на отбраната  на транспортното ведомство. Стартират активни преговори държавата да откупи частния дял.