Летищата се превърнаха в зони на напрежение и безсилие – стотици българи с билети за нискотарифни авиокомпании останаха блокирани с часове, а някои изобщо не бяха допуснати до полетите си. Причината? Класическа комбинация от овърбукинг и тежък летен трафик.
Когато летният сезон започне да кипи, броят на пътниците изпреварва капацитета на авиокомпаниите. И тази година не прави изключение. Стотици пътници, главно от София, Пловдив и Варна, споделиха, че са били принудени да чакат между 4 и 12 часа заради отложени полети, прехвърляне на терминали или директно им е било отказано качване на борда – въпреки че са закупили билети седмици, дори месеци по-рано.
Когато билетът не означава гарантирано място
Една от основните причини за отказ от качване е т.нар. овърбукинг – практика, при която авиокомпаниите продават повече билети, отколкото има реални места в самолета. Звучи абсурдно? Не съвсем – това е законна практика в ЕС, но тя носи със себе си правни последици, които много пътници не познават.
Много от засегнатите са пристигнали в последния момент – 40, дори 30 минути преди излитане. И въпреки че онлайн чек-инът е направен, авиокомпаниите ги изключват от списъка, защото физически не са се появили навреме на гейта. Така започва един маратон от безкрайни опашки, разговори с безучастен персонал и опити за намиране на следващ полет.
Истории от първо лице: “Чакахме 11 часа, с дете на 4 години”
Пътничка от Стара Загора споделя:
“Пътувахме с Ryanair от Базел. На летището ни казаха, че местата са заети, въпреки че бяхме с билети отпреди 2 месеца. Бяхме с дете на 4 години. Чакахме 11 часа за следващия полет, без храна, без обезщетение, без дори извинение. Направо ни изгониха от гейта.”
Друг пътник, от Бургас, казва:
“Wizz Air отмениха полета ни 30 минути преди бординг. Обяснението беше 'технически причини'. След 7 часа чакане ни казаха, че ще летим на следващия ден. А ние бяхме за интервю за работа...”
Какви са правата ви според европейското законодателство (EC 261/2004)?
Много пътници не знаят, че имат правото на:
- Обезщетение между 250 и 600 евро, в зависимост от разстоянието на полета;
- Право на храна, напитки и нощувка при значително закъснение;
- Право на алтернативен транспорт или връщане на сумата за билета;
- Обезщетение при отказано качване поради овърбукинг, освен ако не сте се отказали доброволно.
Важно: Това право е валидно до 3 години назад във времето, така че ако сте имали подобен инцидент – все още не е късно да си потърсите правата.
Fast Claim – легитимна компания, която ви съдейства при авиослучаи - какво съветват експертите в подобни ситуации
Потърсихме експертно мнение от Fast Claim – легитимна българска компания, която предоставя съдействие при защита на правата на пътниците при закъснял полет, отменен полет или отказ от качване на борда при наличен и заплатен билет.
Ето какво сподели техният представител:
“Повечето хора се отказват, когато авиокомпанията им откаже обезщетение – а това се случва често. Компаниите използват всевъзможни техники – формални откази, препращане към контактни центрове в чужбина, дори твърдят, че закъснението е било ‘извън техен контрол’. Истината е, че над 70% от пътниците, които подават сами, не получават нищо.”
“Нашата работа е да поемем комуникацията, да съберем доказателства и – при нужда – да заведем дело. Това е изцяло за наша сметка. Пътникът не поема никакви разходи. Получаваме процент от реално спечеленото обезщетение. Затова нямаме интерес да губим делата – работим само, когато сме сигурни в резултата.”
Компанията предлага безплатна консултация и проверка на правата чрез официалния си уебсайт:
www.fastclaim.eu
Нискотарифни авиокомпании – какво да очаквате
Нискотарифните авиокомпании промениха начина, по който пътуваме. Те са евтини, достъпни и удобни – но носят и редица капани. За да избегнете неприятности, ето какво трябва да знаете:
Чести проблеми
- Овърбукинг – продажба на повече билети от наличните места.
- Закъснения и отмени в последния момент, често без ясно обяснение.
- Липса на реални представители на летището – комуникацията става онлайн или чрез автоматизирани съобщения.
- Отказ за качване на борда, дори с валиден билет.
- Бавна, затруднена или отказана комуникация при жалби.
Специфики по авиокомпания
Wizz Air
- Само малък ръчен багаж (40x30x20 см) е включен в цената.
- Чекираният багаж и приоритетно качване се заплащат допълнително.
- Онлайн чек-ин е задължителен – на летището се таксува отделно.
Ryanair
- Позволен е само багаж под седалката (40x25x20 см), освен ако не платите за „Priority“.
- Проверяват стриктно размерите и често налагат такси при надвишаване.
- Смяна на име или дата на билет води до значителни такси.
EasyJet
- Малко по-гъвкави с размерите на ръчния багаж.
- Възможност за включване на по-голям куфар срещу допълнително заплащане.
- Поддръжката при отменени полети е по-добра, но пак не е гарантирана компенсация без натиск.
Багаж – какво да внимавате
- Всеки сантиметър и килограм има значение – малки превишения се глобяват.
- Багажът се измерва и претегля на гейта, не при чекиране.
- Извънредният багаж често е по-скъп от самия билет.
Съвети за пътуване
- Бъдете на летището поне 2–3 часа преди полета.
- Винаги правете онлайн чек-ин и съхранявайте бордната си карта.
- Запазвайте всякакви съобщения, имейли и снимки на информационни табла.
- Ако има проблем – не чакайте, а се свържете веднага с организация като Fast Claim.
Лятото носи с себе си повече пътувания, но и повече рискове. Хаосът по летищата, честите закъснения, отменените полети и практиката на овърбукинг показват ясно: да имате билет не означава непременно, че ще летите. Всеки пътник трябва да е подготвен не само с багаж, но и с познания за правата си.
Най-важното, което трябва да запомните:
- Овърбукингът е легална, но рискова практика. Ако се явите в последния момент, дори с билет, не е сигурно, че ще ви качат на борда.
- Закъснения от над 3 часа, отменени полети и отказ за качване ви дават право на обезщетение между 250 и 600 евро, според европейското законодателство (EC 261/2004).
- Правото ви на компенсация е валидно до 3 години назад – не се отказвайте дори ако инцидентът не е отскоро.
- Авиокомпаниите често отказват доброволно да платят обезщетенията и използват всякакви формални доводи, за да ви обезкуражат.
- При проблем се обърнете веднага към легитимна българска компания, която поема изцяло процеса по събиране на доказателства, комуникация с авиокомпаниите и, ако се наложи – съдебни действия, без предварителни разходи от страна на пътника.
- Нискотарифните авиокомпании имат строги и често подвеждащи изисквания за багаж, резервации и присъствие на летището. Всеки пропуск може да ви струва пари и нерви.
- Онлайн чек-ин, съхранение на документи и ранно пристигане на летището са задължителни, а не просто препоръки.
Пътувайте разумно, информирано и уверено!