Не само неправителствени и еко организации в Европа апелират към възстановяването и връщането на легендарен статус на железопътния транспорт. Възможно ли е и има ли наистина предпоставки? Все повече пътници избират пътуването с влак, но за какво трябва да внимават.
T&E публикува класация на 27 компании, оценявани по различни критерии, като цена и надеждност, поставяйки Eurostar в дъното на класацията.
Влакът "е основен стълб на мобилността в повечето европейски страни, стълб на мобилността, който често е критикуван за своите недостатъци", обяснява Виктор Тевене, координатор на мозъчния тръст за железопътния транспорт.
Проучването не T&E има за цел да предостави цялостна рамка за сравнение, която да позволи на компаниите да черпят вдъхновение от най-добрите практики, за да постигнат напредък, и да насърчи правителствата да въведат по-благоприятни за железниците разпоредби.
За оценка на дружествата по техните маршрути на средни и дълги разстояния са използвани поредица от 8 критерия, най-важният от които е цената. Под внимание са взети също така надеждността, наличните програми за отстъпки, политиките за компенсиране, опитът на пътниците и наличието на нощни влакове или места за велосипеди.
Най-добре оценената компания е Trenitalia, която според T&E предлага едно от най-добрите съотношения между цена и качество на континента. Тя се отличава в почти всяка категория, с изключение на предлагането на велосипеди, уточнява АФП.
Следват я швейцарският национален превозвач SBB и RegioJet, който обслужва влакове в Чехия и до съседните държави.
Австрийската компания ÖBB е на четвърто място, а SNCF - на пето, благодарение на "много доброто преживяване на пътниците, атрактивната политика за възстановяване на суми и предлагането на нощни влакове", според Виктор Тевене.
Френската компания също предлага "добро съотношение между цена и качество в Европа", твърди той, но все още има области за подобрение, тъй като цените на билетите ѝ остават високи и "все още има проблеми с надеждността, отмяната и закъсненията".
В дъното на класацията се намира Ouigo - нискотарифният филиал на SNCF - на 25-та позиция, който въпреки "ултраконкурентните цени" - вторият най-евтин оператор в Европа - страда от липса на намалени тарифи и посредствена надеждност.
Но най-лошата компания на континента е и най-скъпата, според T&E. Eurostar е на 27-мо място, точно след гръцкия Hellenic Trains. Неправителствената организация изтъква, че цените, които са два пъти по-високи от средните за Европа, не гарантират качество на услугата.
Според класацията компанията, чийто мажоритарен собственик е SNCF Voyageurs, страда от липса на надеждност, което понижава крайният ѝ резултат.