Анализи

САЩ са на път да загубят $12 млрд. приходи от туристически пътувания през 2025 г.

   
САЩ са на път да загубят $12 млрд. приходи от туристически пътувания през 2025 г.

САЩ са на път да изживеят много лоша година в областта на туризма.

Според нови данни на Световния съвет за пътувания и туризъм (WTTC), споделени ексклузивно с Bloomberg, страната ще загуби 12,5 млрд. долара приходи от пътувания през 2025 г., а разходите на посетителите се очаква да спаднат под 169 млрд. долара до края на годината. Тези цифри представляват спад от около 7% в разходите на посетителите на годишна база и спад от 22%, откакто туризмът в САЩ достигна своя пик през 2019 г.
 
Това поставя САЩ в собствена лига. От 184 световни икономики, анализирани от WTTC съвместно с Oxford Economics, тя е единствената, за която се прогнозира, че ще загуби приходи от туризъм през тази година. „Другите държави наистина разгръщат килимче за посрещане, а САЩ сякаш поставят табела „затворени сме“ на вратата си“, казва президентът и главен изпълнителен директор на WTTC Джулия Симпсън.
 
Според Симпсън последиците могат да бъдат опустошителни. „Секторът на пътуванията и туризма в САЩ е най-големият в световен мащаб в сравнение с всяка друга страна и възлиза на почти 2,6 трилиона долара“, казва тя, позовавайки се на данни на WTTC и Oxford Economics. Според данните на Симпсън прекият и непрекият туризъм представлява 9% от американската икономика. (Разходите на посетителите са една от „преките“ части на туристическата икономика, докато „косвеният“ принос включва верижните ефекти от увеличените разходи на професионалистите в областта на хотелиерството). В сектора са заети 20 млн. души и той създава 585 млрд. долара данъци в САЩ всяка година - 7% от всички данъчни приходи, които получава правителството на САЩ. Той е „основна опора на американската икономика“, казва тя.
 
Проблемите, с които се сблъсква отрасълът, се трупат от години. Те започнаха по времето на Байдън в резултат на изискванията за пътуване от времето на Covid, които се задържаха по-дълго, отколкото в повечето други държави. След това рязко покачващият се долар започна да изтласква хората от пазара.
 
„Японците посещаваха много САЩ, но силният долар ги превърна в доста скъпо място“, казва Симпсън. „Същото важи и за европейците.“
 
Но сега, казва тя, промяната във възгледите на хората превръща пукнатините в американската туристическа икономика в пропасти. Според данните за международните посещения на Министерството на търговията на САЩ пътуващите вече променят поведението си в резултат на реториката и политиката на настоящата администрация „Америка на първо място“. „Това, което виждаме в момента, е промяна в настроенията, която е наистина много тъжна“, казва Симпсън. „Законодателите не трябва да бъркат туристическия сектор с въпросите около незаконната имиграция. Една усъвършенствана система може да балансира и двете, без да превръща [страната] в остров, който никой не иска да посещава.“
 
През март 2025 г., последният месец, за който има данни, пристиганията са намалели значително за всички най-силни туристически райони на САЩ. Пристиганията от Обединеното кралство са намалели с 15 % на годишна база, от Германия - с 28 %, от Южна Корея - с 15 %, а от други ключови пазари-източници, сред които Испания, Ирландия и Доминиканската република, - с между 24 % и 33 %.
 
Ефектите няма да се усетят равномерно в САЩ, като дефицитът от 12,5 млрд. долара ще засегне непропорционално основните входни пунктове на САЩ, както и туристическите райони по канадската граница.
 
Да вземем за пример Ню Йорк и по-широкия щат Емпайър. На 8 май туристическата агенция на града промени курса си по отношение на положителната прогноза за 2025 г. - годината, в която се очакваше най-накрая да се възстанови напълно от въздействието на пандемията - и прогнозира, че градът ще приеме 400 000 туристи по-малко и ще направи с 4 млрд. долара по-малко разходи за туризъм, отколкото през 2024 г.
 
Последните прогнози за Ню Йорк, отчитащи общо 64 млн. туристи през тази година, включват оценки, според които 400 000 повече местни туристи, но 800 000 по-малко чуждестранни посетители ще посетят петте района. Туристите от чужбина са склонни да остават по-дълго и да харчат повече, а през 2024 г. те представляват половината от 51 млрд. долара, които градът е спечелил от туризъм.
 
Според губернатора Кати Хочул този спад се разпростира и в регионите нагоре по протежение на щата. Около 66% от предприятията в „северната страна“ на Ню Йорк, която се издига към Отава и Монреал, вече са усетили „значителен спад“ на канадските резервации за 2025 г. В съобщение за пресата от 29 април Хочул обяснява тази цифра с реториката на президента Доналд Тръмп за „51-вия щат“ и с въздействието на митата. Сред тези предприятия от северната страна 26% вече са коригирали персонала си в отговор на спада.
 
Щетите са големи. Сега WTTC прогнозира, че ще отнеме поне до 2030 г., за да може туризмът в САЩ да се възстанови до нивата отпреди Covid. И това е, ако нещата не се влошат преди да започнат да се подобряват. Хората от бранша, казва тя, са обърнали внимание на предложеното законодателство, което ще повиши цената на електронната система за разрешаване на пътувания (ESTA), която се изисква от всички пътници, които планират да дойдат в САЩ от страни, участващи в програмата за безвизово пътуване. Понастоящем цената е 21 USD на пътник, но ако законодателството бъде прието, тя може да нарасне на 40 USD.
 
„Туризмът е изключително устойчив“, казва тя. „Ако натиснете правилните бутони, той ще се възстанови. Но увеличаването на цената на ESTA само ще отблъсне още повече хората.“
 
Това са разходи, които САЩ не могат лесно да компенсират. Вече 90% от икономиката на САЩ в областта на туризма се състои от вътрешни пътувания - американци, които почиват в рамките на 50-те щата, което прави този сектор труден за развитие. В същото време, добавя Симпсън, всяка друга държава улеснява хората да я посещават с нови привилегии като дигитализирани визи.
 
„Индия набира скорост, Близкият изток набира скорост, Китай набира скорост, а Европа се справя доста добре“, казва Симпсън. „Само американците остават назад и губят.“